Podstawowe zagadnienia dotyczące tworzenia kampanii w systemie Google AdWords. Podstawy teoretyczne wsparte przykładem tworzenia prostej kampanii od podstaw.
Zagadnienia:
1. Wprowadzenie do AdWords
2. Struktura konta AdWords
3. Przykładowa kampania
4. Analityka kampanii
Semanticad
ul. Mogilska 43 pok. 703
31-545 Kraków
tel: 794 145 453
kontakt@semanticad.pl
semanticad.pl
2. ZAGADNIENIA
1. Wprowadzenie do AdWords
2. Struktura konta AdWords
3. Przykładowa kampania
4. Analityka kampanii
3. CZYM JEST PPC I ADWORDS
PPC (Pay Per Click) – reklama rozliczana w formie
płatności za każde kliknięcie.
AdWords to system reklamowy firmy Google
umożliwiający reklamowanie się w wyszukiwarce
Google oraz w witrynach partnerskich należących do
sieci reklamowej Google AdSense.
4. CZYM JEST PPC I ADWORDS
CTR (%)– współczynnik klikalności
(Kliknięcia/Wyświetlenia)
CPC – koszt kliknięcia
Pozycja reklamy – 3 I 8
5. SIEĆ REKLAMOWA I SIEĆ WYSZKIWANIA
Sieć wyszukiwania – wyszukiwarka Google + partnerzy
wyszukiwania (onet.pl, AOL).
Sieć reklamowa - Sieć reklamowa to ponad milion
witryn, filmów i aplikacji, w których możesz wyświetlać
reklamy. 90% odbiorców Internetu na całym świecie i
ponad 2 miliony witryn wydawców.
6. TYPY KAMPANII ADWORDS
Tylko sieć wyszukiwania – Google + partnerzy
(instalacje aplikacji mobilnej, dynamiczne reklamy w
wyszukiwarce).
Tylko sieć reklamowa – reklamy tylko w sieci
reklamowej (remarketing, zaangażowanie, instalacje
aplikacji mobilnej, reklamy w aplikacjach).
Sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową
– połączenie obu typów kampanii.
Kampania produktowa (PLA) – reklamy dla sklepów.
8. STRUKTURA KONTA ADWORDS
Konto AdWords
• Dostęp do konta
• Dane rozliczeniowe
• Płatności
Najogólniejsza jednostka organizacyjna w AdWords.
Można posiadać jedno konto dla jednej domeny.
9. STRUKTURA KONTA ADWORDS
Kampania
• Nieograniczona ilość
• Typ kampanii
• Budżet miesięczny/dzienny
• Geolokalizacja
• Urządzenia
• Język
• Harmonogram reklam
• Rozszerzenia reklam
10. STRUKTURA KONTA ADWORDS
Grupa reklam w sieci wyszukiwania
• Kierowanie: słowa kluczowe
• Reklamy - tekstowe
• Rozszerzenia reklam
11. STRUKTURA KONTA ADWORDS
Grupa reklam w sieci reklamowej
• Kierowanie: słowa kluczowe, miejsca docelowe,
tematy, zainteresowanie i remarketing, demografia
• Reklamy – tekstowe, graficzne statyczne, graficzne
animowane, video
• Rozszerzenia reklam
13. SŁOWA KLUCZOWE
Słowo kluczowe
• Stawka CPC
• Strona docelowa
• Typ dopasowania
Reklama
• Tekst reklamy
• Strona docelowa
14. SŁOWA KLUCZOWE
Słowa kluczowe – typy dopasowań
Dopasowanie przybliżone - Przykład: koty
Możliwe dopasowane wyszukania: koty, zdjęcia kotów,
adoptuj kota
Modyfikator dopasowania przybliżonego –
Przykład: +adoptuj +kota
Możliwe dopasowane wyszukania: adoptuj kota, jak
adoptować kota, kot do adopcji
15. SŁOWA KLUCZOWE
Dopasowanie do wyrażenia - Przykład: "adoptuj kota"
Możliwe dopasowane wyszukania: adoptuj kota,
adoptuj kotka, jak adoptować kota
Dopasowanie ścisłe - Przykład: [adoptuj kota]
Możliwe dopasowane wyszukania: adoptuj kota,
adoptuj kotka
Dopasowanie wykluczające - Przykład: -bezpłatne
Niedopasowane wyszukania: bezpłatna adopcja kotów,
bezpłatne kalendarze z kotami
16. REKLAMY TEKSTOWE
• Nagłówek – 25 znaków
• Wyświetlany URL – 35 znaków
• 1 linia tekstu – 35 znaków
• 2 linia tekstu 35 znaków
• URL docelowy - nieograniczony
17. WYNIK JAKOŚCI
Wynik jakości – wskaźnik jakości słów kluczowych
obliczany na podstawie przewidywanego
współczynnika klikalności, trafność reklamy i jakość
strony docelowej.
Obliczany przy każdym wyświetleniu reklamy.
Wyższy wynik jakości = wyższy ranking reklamy =
wyższa pozycja reklamy przy niższym koszcie za
kliknięcie.
19. RANKING REKLAMY
Ranking reklamy = max. CPC x Wynik Jakości
Faktyczne CPC =
ranking najleszej reklamy do pobicia/nasz wyn. Jakości
+ 0,01 zł
Faktyczne CPC = (1 zł x 5) / 9 + 0,01 zł = 0,57 zł
20. STRUKTURA KONTA ADWORDS
Struktura konta jako komoda…
Komoda = kampania
Szuflady = grupy reklam
Części garderoby = reklamy i
słowa kluczowe
21. STRUKTURA KONTA ADWORDS
• Zawsze rozdzielaj sieć reklamową od sieci
wyszukwiania.
• Staraj się odwzorować strukturę swojej strony.
• Używaj maksymalnie około 20 słów kluczowych na
jedną grupę reklam.
• Używaj osobnych kampanii do rozdzielania budżetu
dla poszczególnych usług/produktów.
22. PRZYKŁADOWA KAMPANIA
• Korporacja taksówkarska z Krakowa
• Budżet – 1000 zł miesięcznie
• Zasięg działania – Kraków
• Oferta – przewóz osob – standardowa usługa, taxi
bagażowe, bus, zakupy na telefon
23. CELE KAMPANII
Przed przystąpieniem do tworzenia kampanii musimy
ustalić jej cele!
Taxi:
Zdobycie nowych klientów – wykonanie telefonu do
centrali
24. DOBÓR SŁÓW KLUCZOWYCH
• https://adwords.google.com/KeywordPlanner
• Strona firmowa
• Oferta – materiały reklamowe
• Strony konkurencji
• http://keywordtool.io/
53. ANALIZA KAMPANII – GOOGLE ANALYTICS
• Śledzenie celów
• Śledzenie transakcji e-commerce
• Budowanie zaawansowanych list remarketingowych
• Automatyczne liczenie współczynnika konwersji,
ROI itp.
54. ANALIZA KAMPANII – GOOGLE ANALYTICS
• Aby połączyć konta AdWords i Analytics muszą
znajdować się na wspólnym koncie Google.
• Musimy posiadać pełny dostęp do obu kont.
Nie tworzyć wielu kont ze względu na kupony – praktyki zabrionione przez Google.
Cechy kampanii.
Cechy grup reklam.
Raport danych demograficznych – możliwości targetowania demograficznego.
Cechy słów kluczowych i reklam.
Typy dopasowań słów kluczowych.
Można jeszcze bardziej uściślić dopasowanie ścisłe.
Aby znaleźć wynik jakości, należy najechać na chmurkę obok słowa klucozwego w raporcie słów kluczowych.
Ranking reklamy definiuje pozycję naszej reklamy. Wpływają na niego rónież rozszerzenia reklam!
Dwie komody jako produkty męskie i damskie w sklepie internetowym (osobne kampanie).
Wskazówki odnośnie budowania struktury konta.
Ważne! Tworząc strukturę, dobierając słowa kluczowe i pisząc teksty reklam musisz mieć z tyłu głowy cel kampanii.
Najlepiej zebrać wszystko razem i wrzucić na koniec do Keyword plannera.
Może klienci szukają Cię inaczej niż myślisz?
Pamiętaj o ustawieniach kierowania.
Korzystamy z opcji – Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam. Później pobieramy plik csv.
Obrabiamy pobrany plik do podobnej postaci. Mając już pogląd na słowa kluczowe, możemy zacząć planować kampanię. W naszym przypadku kampania jest prosta – jedno miasto, jeden rodzaj usług. W przyszłości możemy wyciągnąć inne usługi do osobnych kampanii jeśli okaże się, że tracą wyświetlenia, a są dobrze konwertujące.
Zalążki grup reklam.
Na początek najlepiej zająć się płatnościami.
Uzupełniamy dane firmy. Dodatkowo wybieramy opcję płatności – ręczne/automatyczne – karta/przelew.
Wybieramy typ i nazwę kampanii.
Stawke za kliknięcie – ogólna – domyślna. Możemy wybrać zautomatyzowane ustawianie stawek, szczególnie na start. Budżet dzienny = miesięczny/30,3
Dodajemy rozszerzenia. Harmonogram i Capping są ważne, szczególnie w przypadku remarketingu.
Warto rozdzielić wiersze reklamu kropką, nasza reklama będzie wyświetlać się w innej formie. Wyświetlany URL może być inny od docelowego.
Używamy modyfikatorów słów klucozwych – innych dopasowań.
Wybieramy stawkę dla grupy reklam – są 3 poziomy stawek – kampania, grupa, fraza
Nawigacja w panelu – różne głębokości. Nawigacja zakładkami oraz drzewkiem po lewej.
Ważne – min. 2 teksty reklam – testy A/B. Uwzględnienie celu – numer telefonu.
Więcej kart! Możemy przejść do zakłądki grup reklam.
Warto pamiętać, że możemy modyfikować wszystkie element – wiersze. Słowa klucozwe, reklamy, grupy itd.
Czas – musimy go mieć aby zebrać dane! Sprawdzamy pozycję przy obecnym CPC, być może da się zmniejszyć koszt?
Dodajemy dodatkową kolumnę z wynikiem jakości.
Karta z frazami pokazuje statystyki tylko dla dodanych słów kluczowych, aby zobaczyć fraz, które zostały dopasowane na podstawie ogólnego rozszerznia fraz, musimu wejść tutaj…
Np. ludzie szukają taksi z fakturą… może warto iść w tą stronę.
Możliwości analytics.
Aby dane w analytics i adwords uzupełniały się nawzajem, musimy połączyć oba konta.
Wchodzimy na konto Analytics – Administracja.
Wybieramy konto AdWords, a następnie konkretny widok.
Przykładowe dane – jak dużo informacji! To jest podstawa do optymalizacji…
Dane dla strony nie e-commerce z wykorzystaniem śledzenia formularzy/telefonu. Śledzimy połączenia za pomocą klikalnego numeru ze strony!
Dlaczego warto używać analytics do optymalizacji kampanii…