Successfully reported this slideshow.
We use your LinkedIn profile and activity data to personalize ads and to show you more relevant ads. You can change your ad preferences anytime.

Resepi kek coklat moist

2,484 views

Published on

  • Login to see the comments

Resepi kek coklat moist

  1. 1. RESEPI KEK COKLAT MOIST - PANDUAN LENGKAP BERSERTA BERGAMBAR BAHAN-BAHAN
  2. 2. Telor 4 biji.. kalau size besar guna 3 biji je..
  3. 3. 1 tin susu cair ideal..
  4. 4. 1 sudu teh coklat emulco ( takde pun takpe )
  5. 5. 1 1/2 butter.. ( 250 gram + 125 gram butter)
  6. 6. 2 cawan gula kastor.. bkn gula yg korang buat bancuh air tu tau..
  7. 7. 1 cawan serbuk koko ( di ayak)
  8. 8. 2 cawan tepung gandum ( di ayak.. guna sukatan cwn yg sama)
  9. 9. 1 sudu teh baking powder + 1 sudu teh soda bikarbonat ( di ayak jugak) CARA MEMBUATNYA.
  10. 10. Masukkan butter dlm periuk.. cairkan.. guna api sederhana..
  11. 11. Kemudian masukkan susu cair.. kacau sebati..
  12. 12. Pastu masukkan gula kastor pulak.. kacau lg..
  13. 13. Masukkan esen vanilla..
  14. 14. Dan masukkan coklat emulco.. kacau kesemuanya biar sebati dan tutup api.. pindahkan adunan ke dalam bekas lain atau pun guna je periuk tu pun boleh..
  15. 15. Aku pindahkan dlm bekas lain.. biar nmpk cun sikit..
  16. 16. Sementara tu, dlm bekas lain lak sila pukul telor ayam tu guna whisker.. pukul agak2 kembang aje .. takyah nak beriya2 sgt pukulnya.. hehehe..
  17. 17. Kemudian, tuang sikit demi sedikit ke dalam adunan td.. kacau sebati..
  18. 18. Pastu lak baru masukkan bhn2 yg di ayak td ( tepung + serbuk koko + soda bikarbonat + baking powder ).. Masuk sikitt demi sikit... gaul sampai semua adunan sebati.. sherashi bershama.. ecehhh..
  19. 19. Haaa.. dah sebati punnn..
  20. 20. Pastu masukkan adunan ke dalam loyang.. Masuk paras stgh dr loyang je tau sbb kek ni naik tinggi.. sblm tu jgn lupa griss kan loyang dgn butter.. kang melekat kang kek tu kalo loyang tak di griss..
  21. 21. Tutup dgn aluminium foil utk elak kek terkena titisan air dr pengukus.. tak pun balut je penutup pengukus tu dgn kain..
  22. 22. Kukus kek sampai masak.. Smlm aku kukus dlm sejam je kot dgn api yg sederhana.. maksudnya api tak besar sgt dan tak kecik sgt.. Make sure pengukus di panaskan dulu sblm masukkan adunan kek td.. air dlm periuk kukusan pun jgn sikit sgt, kang kering lak sblm kek tu sempat masak.. paham ehh..
  23. 23. Hasil kek yg dah siap di masak.. kek 1 malaysia tuuu.. Aku tak byk lg acuan kek bernombor ni.. baru ada nombor 1.. mahal jugak acuan ni.. aku beli kat kedai bakery.. rege rm39 sebekas.. huhuhu.. Hias la kek tu suka hati korang.. aku hias dgn coklat ganache.. Bahan2 coklat ganache : ~ 300 gram dark coklat/coklat masakan ~ 150 ml whipping cream ~ 1 sudu besar butter
  24. 24. Cairkan coklat guna kaedah double boiler.. pastu masukkan butter.. kacau sampai larut..
  25. 25. Pastu baru tuang whipping cream..
  26. 26. siapppp.. dah boleh tuang atas kek..
  27. 27. Aku letak kek atas redai mcm gmbr di atas.. pastu baru tuang coklat ganache..pastu baru pindahkan atas cake board td..

×